Zapobiegaj kontuzjom podczas biegania

Wiosna w pełni, a zatem można rozpocząć uprawianie sportu na świeżym powietrzu. Najpopularniejszą odmianą ruchu na łonie natury jest bieganie. Praktycznie każdy może biegać, niezależnie czy walczy z nadwagą, chce poprawić kondycję, dba o swoje zdrowie czy też trenuje zawodowo. Podstawą bezpiecznego, skutecznego i przyjemnego biegania są treningowe buty do biegania. Pozwolą one uniknąć kontuzji i obciążeń stawów i ścięgien.

Buty do biegania dla początkującego biegacza mogą wydawać się zbędne – przecież tak samo biegnie się w trampkach czy adidasach. Dodatkowy wydatek nie zachęca, aby sięgnąć po odpowiednie obuwie. Trzeba jednak uświadomić sobie, że tego typu ruch na świeżym powietrzu wymaga należytej amortyzacji ze względu na długotrwałe obciążenia stawów i ścięgien.

Policz ile kroków wykonujesz biegnąc 1 kilometr. Przy każdym dynamicznym kroku pracuje twoja stopa, która potrzebuje stabilizacji, aby uniknąć kontuzji. A zdarzy się ona prędzej czy później przy regularnym treningu. Nieważne czy biegasz po parku czy po szosie (choć im twardsze podłoże, tym większe obciążenia).

Jak wybrać buty?

Jakimi kryteriami kierować się żeby prawidłowo dobrać treningowe buty do biegania? Przede wszystkim trzeba je dopasować do terenu, na którym biegamy. Pierwszym kryterium jest obecność membrany w butach. Membrana to element, który zapobiega przedostawaniu się do środka buta zimna oraz wilgoci. Dla osób biegających po parkach, błotnistych ścieżkach lub trenujących zaparcie nawet w deszczu buty z membraną są obowiązkowe. Zwiększą komfort i wspomogą naturalną odporność na choroby i zaziębienia, ponieważ stopy będą bardzo dobrze chronione przed przemarznięciem i przemoczeniem. Oczywiście hartowanie organizmu jest ważne, ale nie warto ryzykować choroby i przerwy w bieganiu. Dla osób, które biegają po asfalcie w mniej wilgotnych i zimnych warunkach wodoodporna membrana jest opcjonalna. Wadą membrany jest to, że jeśli buty przemokną, woda nie wydostanie się na zewnątrz. Dodatkowo powoduje ona mniejszą wentylację, co może być uciążliwe zwłaszcza w gorące dni latem.

Kolejnym aspektem jest bieżnik. Ten element również zależny jest od nawierzchni. Dla biegaczy, którzy preferują górskie tereny najlepsze będą buty do biegania z głębokim bieżnikiem. Taki spód umożliwi bezpieczne poruszanie się po stromiznach i śliskich nawierzchniach bez obaw o upadek czy kontuzję. Nawierzchnie utwardzone (leśne dukty, asfalt, chodnik) nie wymagają aż tak dobrej przyczepności – wręcz przeciwnie. Gładsza podeszwa zapewni lepsze bieganie na twardym podłożu. Oprócz bieżnika na przyczepność i amortyzację kostki wpływ ma to, czy podeszwa jest miękka, czy twarda. I tu znowu dobieramy elastyczność spodu do terenu. Im bardziej utwardzona nawierzchnia, tym lepszą amortyzację trzeba zapewnić. Miękka podeszwa umożliwia najswobodniejsze ruchy stopy oraz chroni przed wstrząsami. Ochronę można podnieść dzięki odpowiednim wkładkom. Dodatkowe wkładki mogą wzmacniać usztywnienie stopy, a wkładki amortyzujące podnoszą odporność na wstrząsy.

Jak widać wybór treningowych butów do biegania nie jest do końca prosty, ale raz dobrze dobrane obuwie posłuży przez lata i zapewni brak kontuzji oraz radość z treningu.

Zapraszamy na www.360sklep.pl.

Tekst sponsorowany